Fototips voor fotograferen lichtpracht in Singapore

Het is 12 uur vliegen vanaf Schiphol. Net even te ver voor een stedentrip. Anders zou ik Singapore zeker aanbevelen, om een aantal dagen naar toe te gaan. Maar voor een stop-over is Singapore ideaal. Het is een geweldige stad. Schoon, veilig en een hoge levensstandaard. En het bruist altijd: overdag, maar ook vooral ’s avonds als de temperatuur aangenaam wordt, de terrassen vollopen en overal live-muziek te horen is. Zodra het donker wordt, verandert Singapore in een sprookjesachtige zee van licht. En dat levert schitterende foto’s op.

Moderne architectuur

Singapore is een uiterst moderne stad met een vooruitstrevende architectuur. Moderne superhoge torens en oude koloniale gebouwen staan zonder problemen naast elkaar. En opmerkelijk genoeg matcht het ook nog. De oude laagbouw en moderne hoogbouw vormen één geheel. Singapore overdag is al een hele belevenis, maar als ’s avonds alle lampen aan gaan, waan je je in een sprookjeswereld. Bruggen en gebouwen zijn verlicht in allerlei schitterende kleurschakeringen. Een niet te weerstane lichtpracht.

 

Tips voor compactcamera

Een dankbaar onderwerp ook voor foto’s. Niet alleen voor de gevorderde hobbyist, maar ook voor mensen, die wat minder hebben met fotografie. Daarom geef ik eerst enkele tips voor de vakantieganger met een compactcamera. Kijk als eerste of jouw camera een ‘nachtstand’ heeft. Zo ja, zet hem daarop, maar vergeet niet je camera daarbij op een stevige ondergrond te plaatsen, want de camera gebruikt een lange sluitertijd. Zou je de camera niet stabiel hebben staan, dan krijg je bewogen foto’s. Belangrijk is ook dat je de foto’s neemt met de zelfontspannerstand. Dan maakt de camera de foto een paar seconden, nadat je de ontspanknop hebt ingedrukt en krijg je geen beweging door het indrukken van de ontspanknop. Heb je geen nachtstand op je compactcamera, schroef dan de iso-waarde omhoog (in het menu) en volg verder voorgaande stappen. De camera neemt vanzelf een langere sluitertijd omdat het donker is.

 

Oude gedeelte van Singapore in het avondlicht.Fotograferen met statief

Beschik je over een spiegelreflexcamera en heb je ook nog je statief meegenomen op vakantie, dan zit je helemaal goed. Zet je camera op het statief, stel in op M (handmatige stand) en kies iso 100, F16 en zo’n 30 seconden, afhankelijk van hoe donker het inmiddels is. Zet je lens van de beeldstabilisatie af, haal een eventuele uv-filter van de lens en klap de spiegel van de camera op. Gebruik een draadontspanner, infraroodontspanner of de ingebouwde zelfontspanner van de camera om de foto te maken. Heel veel handelingen voor een perfecte foto. Maar het kan ook anders.

 

Lichtshow vanaf Singapore River

Veel leuker is namelijk om vlak na zonsondergang de Singapore River vanaf Clarke Quay op te gaan en de enorme gebouwen van het Financial District vanaf het water te fotograferen. De lichtshow is nog indrukwekkender dan vanaf de kade. Vanaf het water lijken de honderdduizenden lichtjes veel intenser. Scheep in vlak voor zonsondergang, zodat je het blauwe kwartiertje mee kunt pakken. Let er wel op, dat er vaak lange wachtrijen bij de bootjes staan vlak voor het ondergaan van de zon, dus als je te laat aansluit, mis je het blauwe kwartiertje. Wij konden alleen in het begin van de vaartocht nog genieten van het blauwe hemelmoment. Dus wees op tijd!

Vergeet alles…

Fotografeer je de lichtpracht vanaf een boot, vergeet dan wat ik in de vorige alinea heb gezegd. Alle instellingen zijn namelijk tegengesteld. Neem een hoge iso-waarde (bijvoorbeeld iso 3200) en een snelle sluitertijd. Dit omdat je vanaf een bewegende ondergrond fotografeert. Om de snelle sluitertijd in het donker te compenseren, moet het diafragma in de lens zo ver mogelijk open gezet worden (bijvoorbeeld F4). Doe je dit niet, dan moet je namelijk met een extreem hoge iso-waarde fotografen en wordt het erg moeilijk om de ontstane ruis er in de computer nog uit te filteren. Ook met iso 3200 wordt de ruis al behoorlijk. Probeer dus zelf uit met welke iso-waarde je nog vanaf de boot kunt fotograferen, zonder dat de foto’s bewogen worden.

 

 

Yolanda Wals van Fotografie-reizen.nl voor een jeep in de woestijn van Namibié.Deze blog is geschreven door Yolanda Wals

Yolanda Wals is professioneel fotograaf en eigenaresse van Fotografie-reizen.nl. Ze organiseert en begeleidt al jaren fotocursussen, -workshops, -weekenden en fotoreizen en heeft veel ervaring in reisfotografie. De komende tijd staan de volgende fotoreizen op het programma: Fotoreis IJsland, Fotoreis Tanzania, Fotoreis Costa Rica, Fotoreis Azoren, Foto stedentrip Valencia, Fotosafari Kenia-Tanzania en Fotoweekend Ameland.

Vind je deze fotografie tips leuk, of heb je nog vragen? Laat hieronder jouw reactie achter, of like deze blog!

Delen op Facebook of andere social media wordt op prijs gesteld.

Bevalt onze website? Dan wil je vast op de hoogte blijven! Laat je gegevens achter.

We hebben regelmatig blogs met interesante fotografietips en brengen jou op de hoogte van nieuwe data van fotoreizen en fotocursussen. Dus je mist niets meer.

Bedankt voor jouw inschrijving. We houden je op de hoogte!