Caño Negro in Costa Rica: dierenparadijs!

Liefhebbers van de flora en fauna komen in Costa Rica helemaal aan hun trekken. Costa Rica is een enorm groen land. Vijfentwintig procent van de oppervlakte is nationaal park. De Costa Ricanen zijn zuinig op hun natuur.

Amerikaanse slangenhalsvogel in Costa Rica.Mekka voor vogelliefhebbers

Costa Rica heeft veel mooie parken. Ben je vogelliefhebber, reis dan door naar het noorden van Costa Rica. Vlakbij de grens met Nicaragua ligt het natuurreservaat Caño Negro, een mekka voor vogelliefhebbers, maar er zijn ook veel andere dieren te vinden. In de regentijd komt Caño Negro onder water te staan door de overstroming van de rivier Rio Frío. Er ontstaat van mei tot oktober een 800 hectare groot meer. In de maanden daarna daalt het waterniveau weer. Van december tot april komen honderden vogels op de drooggevallen oevers af.

Groene Amazone ijsvogel op een tak in Caño Negro Costa Rica.Wildleven spotten vanaf boot

Vogelliefhebbers kunnen vooral in deze periode hun hart ophalen. In het gebied leven 350 vogelsoorten. Vooral kaalkopooievaars, witte ibissen, fluiteenden en rode lepelaars komen veel voor. Wil je de vele vogelsoorten fotograferen, dan is het aan te raden met een bootje over de Rio Frío te varen. Er zijn wel wandel- en ruiterpaden, maar vanuit een boot heb je de grootste kans om het wildleven te spotten. Wil je dit vanuit een boot vastleggen, dan is een spiegelreflexcamera of systeemcamera met een flinke telelens onontbeerlijk. Of neem een compactcamera mee, waarbij je sterk kunt inzoomen.

Groene Leguaan in Caño Negro Costa Rica.Camerainstellingen

Gebruik een groot diafragma, om de achtergrond onscherp, en dus rustiger te maken. Let er wel op, dat je tevens een snelle sluitertijd gebruikt. Ten eerste om trilling met een grote telelens te voorkomen, waardoor beweging in je foto’s komt en deze onscherp worden, en ten tweede omdat je fotografeert vanuit een varend schip. De omgeving, waarop jij je bevindt, beweegt dus.

De groene Jeses Christ of Helmbasilik met zijn lange staart op een tak in Caño Negro Costa Rica.Belichting minnen

Omdat je veelal fotografeert richting de groene bomen langs de oevers, heb je kans, dat de belichtingsmeter van jouw camera de foto als ‘te donker’ ervaart en de sluitertijd langer maakt of kiest voor een groter diafragma, afhankelijk van de instelling die je hebt gekozen (diafragmavoorkeuze of sluitertijdvoorkeuze). Daardoor zou jouw onderwerp te licht worden. Je kunt dit corrigeren met het plus- en minknopje, die op elke camera zit, zelfs op compactcamera’s! In dit geval dus minnen (donkerder maken).

Vleermuizen zitten op de stam van een boom in Caño Negro in Costa Rica.Zorg voor goede natuurgids

Overigens zitten er in Caño Negro niet alleen veel vogels, maar ook dieren als kaaimannen, slangen, rivierschildpadden, leguanen en vele soorten apen, waaronder de luiaard en de brulaap. Deze dieren in het wild vastleggen is een stuk moeilijker, dan het fotograferen van dieren in de dierentuin. Allereerst moet je ze zien te vinden. Zorg dan ook voor een goede natuurgids, die de plekjes weet te vinden. Zo konden wij deze mini-vleermuizen vastleggen. Zonder gids hadden we deze dieren met hun schutkleur nooit gezien.

Tip: Geduld is een schone zaak bij het fotograferen van dieren in het wild. Veel dieren zijn bang voor mensen en zullen bij het minste geringste geluid wegkruipen.

Yolanda Wals van Fotografie-reizen.nl voor een jeep in de woestijn van Namibié.Deze blog is geschreven door Yolanda Wals

Yolanda Wals is professioneel fotograaf en eigenaresse van Fotografie-reizen.nl. Ze organiseert en begeleidt al jaren fotocursussen, -workshops, -weekenden en fotoreizen en heeft veel ervaring in reisfotografie. De komende tijd staan de volgende fotoreizen op het programma: Fotoreis IJsland, Fotoreis Tanzania, Fotoreis Costa Rica, Fotoreis Azoren, Foto stedentrip Valencia, Fotosafari Kenia-Tanzania en Fotoweekend Ameland.

Vind je deze fotografie tips leuk, of heb je nog vragen? Laat hieronder jouw reactie achter, of like deze blog!

Delen op Facebook of andere social media wordt op prijs gesteld.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Schrijf je nu in en blijf als eerste op de hoogte van ons laatste nieuws!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.